آزمایشگاه علوم تجربی دهم و یازدهم

بررسی کتاب جدید علوم آزمایشگاه سال دهم

آزمایشگاه علوم تجربی دهم و یازدهم

بررسی کتاب جدید علوم آزمایشگاه سال دهم

تدریس خصوصی آنلاین شیمی
کنکوری-تقویتی
مدرس : رسول طاهری(مدیر وبلاگ)
کارشناسی ارشد شیمی
بیش از شانزده سال سابقه تدریس
09163914299

محلول نمکی حساس

جمعه, ۲ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۴۹ ق.ظ

برخی از واکنش های شیمیایی برگشت پذیرند ؛ یعنی همانگونه که واکنش دهنده ها به فرآورده ها تبدیل می شوند ، فرآورده ها نیز می توانند به واکنش دهنده ها تبدیل شوند . اگر واکنش برگشت نیز همزمان با واکنش رفت و با سرعت یکسان انجام شود آنگاه با یک واکنش تعادلی روبرو خواهیم بود .

بر تعادل های شیمیایی اصلی به نام اصل لوشاتولیه حاکم است : اگر بر یک تعادل شیمیایی تغییری اعمال شود ، سامانه در جهت مقابله با آن تغییر عکس العمل نشان داده و سعی می کند تغییر اعمال شده را خنثی کند. مثلا اگر غلظت یکی از موارد موجود در تعادل را افزایش دهیم ، عکس العمل سامانه در جهت کاهش غلطت گونه مورد نظر خواهد بود تا با مصرف آن گونه ، غلظت ان را کاهش داده و دوباره تقریبا آن را به غلظت اولیه باز گرداند. به این ترتیب یک تعادل جدید ایجاد خواهد شد .

انحلال نمک خوراکی در آب نیز نمونه ای از یک تعادل می باشد . با انحلال نمک در آب ، شبکه بلوری نمک از هم فرو می پاشد و یون های سدیم و کلرید از شبکه جدا شده و به صورت آبپوشیده درمی آیند . البته سرانجام پس از حل شدن تعداد مشخصی از یون های سدیم و کلرید درآب ، توانایی آب برای حل کردن این یون ها متوقف می شود . به این شکل یک محلول سیر شده از نمک خوراکی درآب ایجاد می شود و یون های محلول در آب به حالت تعادل می رسند .

حال اگر غلظت یکی از این یونها ( مثلا یون کلرید ) را با افزودن ماده ای مانند هیدرژن کلرید به محلول افزایش دهیم باعث ایجاد یک تغییر در سامانه شده ایم ؛ بنابراین سامانه شروع به عکس العمل در برابر تغییر اعمال شده می نماید و در صدد برمی آید تا غلظت یون کلرید را کاهش داده و ان را از سامانه خارج کند . البته از آنجا که یون کلرید به تنهایی از سامانه خارج نمی شود ، این یون ، یون سدیم موجود در سامانه را جذب کرده و هر دو یون به شکل نمک سدیم کلرید از سامانه خارج می شوند و به این ترتیب مقداری از سدیم کلرید حل شده دوباره رسوب می کند . این پدیده به عنوان اثر یون مشترک شناخته می شود .در این آزمایش یون کلرید که در نمک خوراکی و هیدروژن کلرید ( هیدروکلریک اسید ) مشترک بوده باعث رسوب مجدد سدیم کلرید حل شده می شود 

 

دریافت
 

در این فیلم با افزودن هیدروکلریک اسید به محلول سیر شده سدیم کلرید ، نمک سدیم کلرید رسوب می کند

 

 

 

دریافت
 

در این فیلم با افزودن پتاسیم کلرات به محلول سیر شده پتاسیم کلرید ، کریستال های پتاسیم کلرید رسوب می کنند 

نظرات  (۱)

خسته نباشید 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی